Každý den odvahu

cz
existenciální drama
Film / Kino Panorama / 8.7. /

Profil režiséra Evalda Schorma

Československo 1964, 87 min.

Celovečerní debut jednak patří k těm snímkům československé nové vlny, které otevírají novým způsobem budovatelské téma, jednak odhalují lidskou zkušenost samotného, tehdy třiatřicetiletého režiséra. Podle scénáře Antonína Máši realizoval Schorm film jako existenciální drama zrcadlící morální krizi, kterou procházela politicky angažovaná generace padesátých let po revizi kultu osobnosti.

Protagonistou vyprávění je mladý dělník, jenž musí bolestně vystřízlivět ze svých ideálů, které nebyly založeny na realitě, ale na klamu. Spoléhá více na plakátová hesla než na hlas svého svědomí a postupem času zcela zákonitě přichází těžká deziluze. Politická práce, za kterou se mu po roce 1948 dostávalo pochvaly, nyní působí trapně a vzbuzuje spíše pobavení. Přichází i o svou lásku...
Evald Schorm svého hrdinu (procházejícího těžkým kristovským věkem třiatřiceti let) neodsuzuje, ale nalézá pro jeho těžkou životní situaci pochopení. Vývoj hlavní postavy tak ještě zvyšuje míru divákova znepokojení. Drama Každý den odvahu působilo ve své době tak provokativně, že se setkalo s nevolí i u prezidenta Novotného. Film se proto dostal k divákům s ročním zpožděním. Dnes ovšem patří mezi nejrespektovanější díla československé nové vlny, a to jak díky Schormově citlivé režii, tak díky kameře Jana Čulíka a hereckým výkonům Jana Kačera a Jany Brejchové v hlavních rolích.

Lektorský úvod Pavel Taussig