Fádní odpoledne, Intimní osvětlení
Profil režiséra a scénáristy Ivana Passera
Fádní odpoledne, Československo, 1964, 14 min.
Prózy Bohumila Hrabala se pro režiséry československé nové vlny staly fascinujícím zdrojem inspirace. V povídkovém snímku Perličky na dně z roku 1965 své schopnosti přesvědčivě demonstrovaly příští režisérské hvězdy – Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová a Jaromil Jireš. Dalším obdobným počinem se pak staly půlhodinová hrabalovská etuda Juraje Herze Sběrné surovosti a čtrnáctiminutová povídka Fádní odpoledne scenáristy a režiséra Ivana Passera. Blízký spolupracovník Miloše Formana, který v roce 1965 v rámci celovečerní režie velmi úspěšně debutoval Intimním osvětlením, v adaptaci stejnojmenné povídky ze sbírky Perlička na dně líčí navenek ospalou letní atmosféru v předměstské hospodě. Aktéry vyprávění jsou jednotlivý hosté, kteří vstupují do vzájemných interakcí – ať už vědomě nebo tím, že se ocitli ve stejném časoprostoru. Arogantní mladík, čtveřice hráček karet, bývalý fotbalista a elegantní žena procházející se po ulici – ti všichni jsou vtaženi do dění, jemuž dodává dynamiku nedaleko probíhající fotbalový zápas...
Intimní osvětlení, Československo, 1965, 71 min.
Passerův dlouhometrážní debut. Film byl natáčen v reálných interiérech s hrajícími neherci, což mu přineslo velkou míru autentičnosti. Postupně se stal význačným filmem české nové vlny, byl přijat pozitivně domácí i zahraniční odbornou kritikou.Komorní příběh s trapnými i směšnými momenty není dramatický, přesto diváka zaujme – poetickou kamerou, ze života dobře odposlouchanými dialogy i zdařilými výkony neherců v hlavních rolích.
Děj ukazuje dva dny běžného života obyčejné vesnické rodiny, kde žije pospolu několik generací. Stavějí dům, amatérsky muzicírují a vedou všední hovory o všem možném. Rodinu přijíždí navštívit otcův dlouholetý přítel. Tato návštěva dává všem možnost k bilancování života...
Lektorský úvod Pavel Taussig.