Fádní odpoledne, Intimní osvětlení

cz
komedie/drama/podobenství
Film / Kino Panorama / 8.7. /

Profil režiséra a scénáristy Ivana Passera

Fádní odpoledne, Československo, 1964, 14 min.
Prózy Bohumila Hrabala se pro režiséry československé nové vlny staly fascinujícím zdrojem inspirace. V povídkovém snímku Perličky na dně z roku 1965 své schopnosti přesvědčivě demonstrovaly příští režisérské hvězdy Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová a Jaromil Jireš. Dalším obdobným počinem se pak staly půlhodinová hrabalovská etuda Juraje Herze Sběrné surovosti  a čtrnáctiminutová povídka Fádní odpoledne scenáristy a režiséra Ivana Passera. Blízký spolupracovník Miloše Formana, který v roce 1965 v rámci celovečerní režie velmi úspěšně debutoval Intimním osvětlením, v adaptaci stejnojmenné povídky ze sbírky Perlička na dně líčí navenek ospalou letní atmosféru v předměstské hospodě. Aktéry vyprávění jsou jednotlivý hosté, kteří vstupují do vzájemných interakcí ať už vědomě nebo tím, že se ocitli ve stejném časoprostoru. Arogantní mladík, čtveřice hráček karet, bývalý fotbalista a elegantní žena procházející se po ulici ti všichni jsou vtaženi do dění, jemuž dodává dynamiku nedaleko probíhající fotbalový zápas... 

Intimní osvětlení, Československo, 1965, 71 min.
Passerův dlouhometrážní debut. Film byl natáčen v reálných interiérech s hrajícími neherci, což mu přineslo velkou míru autentičnosti. Postupně se stal význačným filmem české nové vlny, byl přijat pozitivně domácí i zahraniční odbornou kritikou.Komorní příběh s trapnými i směšnými momenty není dramatický, přesto diváka zaujme – poetickou kamerou, ze života dobře odposlouchanými dialogy i zdařilými výkony neherců v hlavních rolích.
Děj ukazuje dva dny běžného života obyčejné vesnické rodiny, kde žije pospolu několik generací. Stavějí dům, amatérsky muzicírují a vedou všední hovory o všem možném. Rodinu přijíždí navštívit otcův dlouholetý přítel. Tato návštěva dává všem možnost k bilancování života...

Lektorský úvod Pavel Taussig.