BoSkovicE 2017

6. - 9. července XXV. ročník festivalu pro židovskou čtvrť

22. putování pohádkovým světem

Sobota 9:00 - 10:15 / Pro děti

Kino Panorama

Vzpomínka na režiséra, výtvarníka a animátora Miroslava Štěpánka
Potkali se u Kolína (režie: Miroslav Štěpánek, Břetislav Pojar, 1965, 14 min.)
Kamenáč Bill a ohromní moskyti (režie: Václav Bedřich, 1971, 8 min.)
Jak jeli k vodě (režie: Miroslav Štěpánek, Břetislav Pojar, 1965, 12 min.)
Co žížala netušila (režie: Břetislav Pojar, 1969, 7 min.)
K princeznám se nečuchá (režie: Miroslav Štěpánek, Břetislav Pojar, 1965, 14 min.)
C. K. střelnice (režie: Miroslav Štěpánek, 1969, 5 min.)
Držte si klobouk (režie: Miroslav Štěpánek, Břetislav Pojar, 1966, 15 min.)
 

Když v roce 2007 na MFF v Karlových Varech Břetislav Pojar obdržel Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světovému filmu, jméno spolutvůrce jeho nejlepších animovaných filmů, Miroslava Štěpánka, nebylo v tisku zmiňováno vůbec, anebo jen okrajově. Naše stále více zbulvarizované klima vytváří falešnou představu, že výsostně hlavním tvůrcem "Medvědů od Kolína", jednoho z nejoblíbenějších českých animovaných seriálů všech dob, je Pojar. Skutečnost je přitom, jak už tomu tak bývá, složitější...

Výtvarníka, režiséra, grafika a ilustrátora Miroslava Štěpánka považují Jiří Šalamoun, Jiří Šetlík, Ladislav Kesner a další mistři a znalci z oboru za výtvarně nejnadanější a nejnápaditější osobnost v historii českého animovaného filmu. v Několika TV seriálech věnovaných animované tvorbě Štěpánkův tvůrčí přínos pro Pojarovy filmy (ale zdaleka ne jenom pro ně!) opakovaně vyzdvihovali kolegové Masník, Šalamoun a Mergl, avšak jejich kladná hodnocení Štěpánkovy práce byla z pořadu nakonec vystřižena...

Počátkem 70. letu nás oficiálně kvalitu nahradil oportunismus a Štěpánek tohle musel zákonitě odnést. Vedení Krátkého filmu chtělo mít filmy co nejrychleji dokončené, doslova "v kufru". Pokud byl film hotový včas, i při vší jeho evidentní nekvalitě, braly se za odměnu prémie. Zatímco Pojar se novému trendu uměl přizpůsobit, Štěpánek trpěl a stěžoval si, že pragmatický šéf studia a režisér Pojar jejich společné filmy nerežíruje, ale kazí. Na rozdíl od Pojara si nedovedl Štěpánek druhé lidi příliš získávat a už vůbec ne zavazovat- při své solitérní náročnosti a kritičnosti nedokázal využít příležitostí k vlastní autorské práci. A tak Štěpánek získává pověst potížisty a škarohlídského kverulanta. Nakonec to dopadlo tak, že v seriálu o "medvědech" byly staré animované titulky nahrazeny novými, podle nichž byl jediným režisérem Pojar a Štěpánek tu byl uveden jen jako výtvarník

miroslavštěpánek